Всички разкази са за теб

by Царевна

OLYMPUS DIGITAL CAMERAСигурна бях, че разказите на Мирела Иванова ще ми харесат! Бях ги планирала за друго място и друго време, но се радвам, че ги прочетох сега, в делничната суматоха на Лозенец и в празничната оживеност на Западен парк. Точно тук им е мястото.

Не мога да си представя проза, в по-голяма степен прилягаща на вкуса и усещането ми за света. Историите й са точно каквито ги обичам аз – меланхолични, тихи, замислени някак, но във всяка от тях прозира надежда и възможност за щастие. Не от онова захаросаното, нагласено щастие от глупавите книги, а истинско, несъвършено, но плътно и ароматно като в живота. Героите й са натрупали известен житейски опит. Преодолели са или са се препънали в разнообразни препятствия, но продължават да се движат с красиво благородство и да търсят важните отговори за живота си. Поразително за мен беше това, че във всички тях открих частица от себе си! От собствените си конфликти и състояния, част от които разумът ми никога не беше формулирал, но ежедневно ме съпътстват осезаемо.  Например забележителната Моника, която така великолепно се е измислила, че всички са влюбени в нея, но проблемът възниква, когато осъзнава необходимостта от измисляне и на човек, в когото и тя да се влюби, а това вече не е в обсега на нейните възможности… Или Венета, разполагаща с три опорни точки на живота си, но търсеща четвъртата, защото само когато е стъпила на симетричен правоъгълник, само тогава ще има стабилна основа за себе си. Само че тази теория се оказва погрешна, четвърта опорна точка няма, защото стабилност изобщо не може да има. Трябва да измисли друга теория: „за света на духовните предмети, който разширява и окръгля собствения ти духовен свят, трептящ от несигурност и разноцветен като игра, свечеряващ се като неонов град, в чието сърце Венета усеща засищащата сладост на живота“.

Препоръчам тази книга на всеки, който не е открил формулата на щастливия живот. Преди да я прочета се чудех какво означава това „за теб“ в заглавието. Дар ли е за мен или и аз съм вътре. Вече знам отговора – и двете. Сигурно ще е така и за вас.

